W wieku dziewi�ciu lat Lara prze�y�a wypadek lotniczy w Himalajach, kt�ry spowodowa� �mier� jej matki. Cudem prze�ywszy dziesi�ciodniow� samotn� wypraw� z miejsca wypadku do Katmandu, Lara sp�dzi�a reszt� swego dzieci�stwa pod opiek� ojca archeologa - zmar�ego hrabiego Abbingdonu, Richarda Crofta.

W wieku osiemnastu lat, po �mierci ojca, Lara odziedziczy�a posiad�o�ci Croft�w i zosta�a Hrabin� Abbingdonu. Od tej pory zas�u�y�a si� odkryciem szesnastu archeologicznych stanowisk o mi�dzynarodowym znaczeniu. Lara jest okre�lana jako Cudowne Dziecko Archeologii lub nies�awny �owca skarb�w i grabie�ca grobowc�w w zale�no�ci od tego, z kim si� rozmawia. Na temat wypraw Lary kr��� tysi�ce plotek, o niewiarygodnych odkryciach, niewyja�nionych publicznie zagadkach, mrocznych tajemnicach minionych czas�w. Sama Lara nigdy nie komentuje w�asnych znalezisk, co przyczynia si� do narastania tajemnicy otaczaj�cej jej �ycie i prac�.

Lara Croft ca�y czas pozostaje obiektem intensywnych debat w �rodowisku archeologicznym, obiektem zainteresowania dziennikarzy �ledczych, spekulacji i domys��w. Idealizowana i demonizowana w r�wnym stopniu, jest prawdopodobnie jedn� z najbardziej fascynuj�cych i enigmatycznych postaci naszych czas�w. Lara jest podr�nikiem, poszukiwaczem przyg�d i przede wszystkim archeologiem na tropie relikt�w, grobowc�w, staro�ytnych tajemnic; ci�gle pchana przez obsesj� odkrywania sekret�w wielkich, staro�ytnych cywilizacji. Ma wspania�� kondycj�, cia�o zaprawione w wielu wyprawach, p�ynnie pos�uguje si� wieloma j�zykami... I nic nie jest w stanie jej powstrzyma� przed zdobyciem tego, co chce.



Dok�adnie wida�, jaki kierunek postanowi�o obra� Crystal Dynamics w ich misji przywr�cenia Larze �wietno�ci. Jest to powr�t do tego wizerunku, kt�ry zaprowadzi� j� na ok�adki Time - powr�t �wiadomy, opiewany i zrozumia�y ze wzgl�du na wstydliwy spadek po AOD, kt�ry, z powodu bardzo ch�odnego przyj�cia, nie zdo�a� zaszczepi� nowego, "mrocznego" wizerunku Lary w �wiadomo�ci graczy. Tw�rcom bardzo zale�y na wydobyciu na �wiat�o dzienne esencji nazwiska Croft, na przywo�aniu wszystkiego, najlepiej kojarzone w jej charakterze. Na image'u jednak si� prawdopodobnie sko�czy - CD usun�o lub zmieni�o wi�kszo�� dobrze znanych, teoretycznie oficjalnych informacji w jej biografii, zaczynaj�c od rozmiaru buta a ko�cz�c na wiecznie zmieniaj�cej si� historii rodzic�w. I cho� tw�rcy obiecuj�, �e fabu�a Legend skupi si� na biografii Lary bardziej ni� jakikolwiek inny TR (a tak�e, �e stanie jej na drodze "tajemnicza figura z przesz�o�ci") to tak naprawd� nic nie wiadomo o tym, czy faktycznie zawrze ona powa�ne ma��e�stwo ze "star�" seri�, czy b�dzie to tylko przelotny, marketingowy flirt. I cho� Lara nigdy ju� nie odzyska swej unikalnej pozycji na rynku z okresu TR 1-3, to faktem jest, �e tw�rcy chc� wskrzesi� chocia� jej wizerunek - ten, kt�remu swego czasu t� pozycj� zawdzi�cza�a.

R�wnie barwny jest powr�t Toby'ego Garda do jego c�rki po tym, jak opu�ci� Core Design po wydaniu Tomb Raider 1 - twierdz�c, �e to nie jest ju� Lara, jak� zna�. Jego tak przecie� wczesne odej�cie nie ma jednak du�ego symbolicznego znaczenia w umys�ach wi�kszo�ci graczy - Gard jest powszechnie kojarzony ze "star� Lar�" w og�le, wi�c jego powr�t tylko dodaje presti�u (i odrobiny nostalgii) zamiarom CD. Sam Gard m�wi o pracy przy nowej-starej Larze w ten spos�b: "Dostrzeg�em okazj�, �eby pom�c o�ywi� Lar�, kt�ra tak naprawd� znalaz�a si� w �rodku ba�aganu". Takie wypowiedzi nie s� rzadko�ci� - tw�rcy, zar�wno z Eidosa jak i CD, powa�nie wzi�li si� za wytykanie b��d�w poprzednich cz�ci r�wnocze�nie podkre�laj�c, �e ju� wi�cej ich to nie dotyczy. Trudno jest jednak tak naprawd� oceni� faktyczn� rol� Toby'ego Garda w tworzeniu nowej Lary, pomimo ca�ej kampanii wypychaj�cej go zawsze na pierwszy plan. Od czasu opuszczenia Core Design tu� po TR1 Gard nie ws�awi� si� �adnym wi�kszym osi�gni�ciem w bran�y poza jedynie dobrym Galleonem - gr� op�nion� o cztery lata i nienajlepsz� technicznie - wi�c trudno oczekiwa�, �e, wierz�c w historyczn� sprawiedliwo��, Gardowi przydzielono jak�kolwiek rol� wi�ksz� ni� muza zespo�u designerskiego (a warto przy tym wspomnie�, �e przy Legend pracuje ok. 90 os�b).

Oczywi�cie, Lara nie by�aby sob� nie tylko wtedy, gdyby w gr� nie wchodzi� artefakt, ale te� gdyby nie chodzi�o o odrobin� prostego seksualizmu. Toby Gard powiedzia�: "Tomb Raider jest o postaci, kt�ra jest skrajnie niebezpieczna, bardzo wyrafinowana i kt�ra �ciga tajemnice. Tak by to brzmia�o w skr�cie, prawda? Fakt, �e [Tomb Raider] nie gra seksualn� kart� sprawia, �e Lara jest bardziej interesuj�ca". Teoretycznie Toby Gard odni�s� si� tu do os�awionej cechy Lary z rodzaju "je�li gapisz si� dziwnie, to odstrzel� ci oko". Lecz drugie zdanie jego wypowiedzi tr�ci hipokryzj�, bo jeszcze bardziej okrojone stroje, przerysowana figura, dwuznaczne pixy i �liczna twarz karz� si� zastanawia�, w jakie karty Lara w�a�ciwie gra z bran�� komputerow�.

Szczeg�lnie kwestia stroj�w budzi spore zainteresowanie graczy. Opr�cz standardowego stroju poszukiwacza przyg�d niemal od samego pocz�tku znamy nies�awny b��kitny sweterek (czy�by z nieznanych bli�ej leveli w Rosji/Kazachstanie?). Poza tym galeria ci�gle si� powi�ksza - niedawno do��czy�a kusa, niepozostawiaj�ca wiele dla wyobra�ni czarna koktajlowa sukienka z Tokio oraz wzruszaj�ca turkusowa bluzeczka i szorty z retrospekcji, kt�r�, niczym Kambod�a z TRLR, b�dzie nam dane przej�� w grze. W Himalajach za� Lara wbije si� w podszyt� ko�uchem kurtk�. Bystremu oku nie jest te� trudno dojrze� w intrze do gry dw�ch innych - niebieskiego kompletu o wojskowym kroju, oraz kombinezonu - by� mo�e motocyklowego. Do rosn�cego w szybkim tempie zasobu stroj�w do��czy� ostatnio te� nieokre�lony, lawendowo-czarny str�j, kt�ry Lara nosi w �rodowisku miejskim. Je�li komu� si� jednak wydaje, �e widzieli�my ju� wszystko, co Lara ma w szafie, mo�e by� mile rozczarowany - Lara b�dzie mia�a do dyspozycji ponad 20 (!) stroj�w w ci�gu ca�ej rozgrywki. Jak m�wi Sean Skelton - "mamy wi�cej r�nych wersji Lary ni� przeciwnik�w". Czy faktycznie wszystkie "skiny" b�d� wliczone w g��wn� ni� fabu�y, czy te stroje trzeba b�dzie np. odblokowa�, nie jest jeszcze okre�lone. Pocz�tkowe informacje twierdzi�y, �e dodatkowe stroje dla Lary oraz wiele przydatnych przedmiot�w b�d� "odblokowywane" w ramach sekret�w w grze...

:: Model i animacje

A w�a�nie - jak Lara prezentuje si� od czysto technicznej strony? Co ciekawe - Riley Cooper, szef zespo�u designerskiego, przyzna� swego czasu, �e brano pod uwag� przeniesienie do gry zdigitalizowanej Angeliny. Silniejsza jednak okaza�a si� marka gry, nie filmu: "W ko�cu zdecydowali�my, �e Lara nie jest zale�na od znanej twarzy, ale istnieje samodzielnie". Lara z Legend to kolejny element, kt�ry udaje, �e AOD nigdy si� nie zdarzy�. Twarz Lary, podobnie jak jej dawne wcielenie, obdarzona jest ostrymi, ma�o dziewcz�cymi rysami, zdecydowanym spojrzeniem i celowo zniekszta�conymi proporcjami. Mo�na powiedzie� - brakuje jedynie (niemodnego ju�) warkocza i s�ynnych okr�g�ych okular�w. Par� liczb: na Lar� sk�ada si� teraz z 10 000 polygon�w na wersje konsol current gen oraz, wed�ug doniesie� IGN, 20 000 polygon�w i 24 Mb tekstur na wersj� Xbox 360 - to 12 razy tyle, co mo�e PS2. Normal mapping, technologia dost�pna tylko na Xbox 360, ma nada� jeszcze wi�cej detali modelowi Lary. I faktycznie, szczeg�lnie rzuca si� w oczy r�nica pomi�dzy wersjami Lary na PS2 a 360 - przede wszystkim w detalach tekstur i soczysto�ci o�wietlenia. Wiadomo, �e kiedy pozostawimy Lar� na pastw� bezczynno�ci, to uraczy nas ona gam� specjalnych animacji - od przeci�gania si� czy poprawiania r�kawic do zwyk�ego badania wzrokiem okolicy. Animacje oczu i mi�ni twarzy maj� nada� jej �ywotno�ci i wiarygodno�ci, podobnie jak inne, bardziej specyficzne reakcje na otoczenie - Lara ma dr�e� od zimna i otrz�sa� si� z wody. Bo i b�oto zalegaj�ce w omsza�ych przej�ciach, kurz zapyzia�ych uliczek, k�piel pod wodospadem - wszystko to odbije si� wreszcie na prezencji Lary. Ale w ko�cu Tomb Raider nie polega na bezczynno�ci. Specyfik� serii sta�a si� walka z rodzaju "skacz i strzelaj", a sztandarem jej sekwencje zr�czno�ciowe. Lara jest wi�c uzbrojona w arsena� ruch�w - starych i nowych i odpowiednich do nich animacji. I cho� animacje te nie s� majstersztykiem - na filmikach wida� czasem nieprzyjemne "szarpni�cie" mi�dzy jedn� a drug� postaw� (np. podczas puszczania si� poziomego dr�ga), a celowanie z pistolet�w jest po prostu sztywne jak blacha, to jednak IGN w swojej zapowiedzi pisze: "Eidos powiedzia� [nam], �e szorstkawa animacja [w demo] nie reprezentuje ko�cowego produktu". Wi�c og�lna animacja ruch�w Lary najprawdopodobniej nie b�dzie modyfikowana, ale szlifowana na pewno. Warto przy tym wspomnie�, �e animacje nie s� robione technik� motion capture, ale w ca�o�ci wykonane r�cznie.

:: Akrobacje Lary

Bardzo wa�ny element ka�dej zr�czno�ci�wki, mo�liwo�ci ruchowe Lary w Legend zapowiadaj� si� bardzo dobrze. Niemal ka�de pismo, kt�rego redaktorzy mieli okazj� pogra� w demo, podkre�laj� to, �e Lara jest niesamowicie "�atwa i przyjemna" w obs�udze. Innymi s�owy - sterowanie stoi na bardzo wysokim poziomie. Jak donosi Xbox Magazine: "To, co naprawd� nam zaimponowa�o to to jak Lar� �atwo si� prowadzi w nowej grze. Jako �e spora cz�� wyzwania bierze si� ju� z samej nawigacji poprzez labirynt grobowca i naturalne przeszkody, niezb�dne jest by Lara porusza�a si� i robi�a dok�adnie to co chcesz - i Tomb Raider Legend wydaje si� sprawowa� doskonale". Sterowanie jest pono� jednym z tych element�w Legend, na kt�rym Crystal Dynamics skupili wi�kszo�� swej uwagi - ponownie w odpowiedzi na przestarza�y system blokowy starej serii i ca�kowicie zepsute reagowanie z AOD. Co Lara w takim razie umie? Dosz�a niema�a liczba umiej�tno�ci, a wi�kszo�� starych zosta�a dopieszczona, ulepszona i rozbudowana. Np. poruszanie si� wzd�u� kraw�dzi mo�e si� odbywa� na dwa sposoby - szybciej i wolniej. Lara mo�e te� odbi� si� od �ciany do ty�u, na boki lub do g�ry. Swego czasu spore zainteresowanie fan�w wzbudzi� te� swoisty "juggle starter" - ruch Lary polegaj�cy na po�lizgu w stron� przeciwnika, podci�ciu go i wybiciu w powietrze, by ca�o�� zako�czy� w�ciek�� salw� z pistolet�w. Jak si� okazuje, jest to jedna z kombinacji z wi�kszego arsena�u cios�w dost�pnych tylko wtedy, gdy Lara znajduje si� blisko przeciwnika. B�d� wi�c kombosy ��cz�ce walk� wr�cz ze strzelaniem, jak i uderzenia czysto si�owe - czy b�d� one jednak na tyle przydatne by w bliskim dystansie zast�pi� bro� paln�, dopiero zobaczymy. By�oby to jednak po��dane rozszerzenie standardowego schematu walki "skacz i strzelaj", tym bardziej, �e r�ne pisma twierdz�, �e sekwencje walki nie dor�wnuj� sekwencjom zr�czno�ciowym. Zauwa�alne jest te� znaczne poczucie swobody, kt�r� przynios�o Larze wyzwolenie od systemu blokowego. Jak pisze GameSpy w swej zapowiedzi TRL na Xbox: "Przede wszystkim usuni�to <> [system blokowy]. Poprzednie Tomb Raidery i ich pochodne z rodzaju Prince of Persia: Sands od Time zamyka�y bohater�w w obr�bie niewidzialnej siatki, kt�ra ogranicza�a ich mo�liwo�ci ruchowe, ale pozwala�a na precyzyjne skoki i tak dalej. Ta przestarza�a konwencja odesz�a do lamusa; Lara odpowiada teraz ze �wie�� p�ynno�ci� i �atwo�ci� por�wnywaln� do ka�dej innej platform�wki 3D". Niekt�rych rozczarowanych AOD niepokoi� mo�e fakt, �e podczas walki Lara porusza si� wzgl�dem przeciwnika - jednak po entuzjastycznych wypowiedziach os�b, kt�re widzia�y demo mo�na zapomnie� o demonach przesz�o�ci. Podobnie nieuzasadnione okaza�y si� obawy, �e Lara w Legend nie b�dzie p�ywa� - �abka, nurkowanie i skoki na g��wk� oczywi�cie si� pojawi�.



Fabuła przygód Lary oraz powiązania ze światem realnym. Dowiedz się więcej...

Nowa Lara Croft to po "mrocznej" Larze z TAOD powrót do korzeni serii. Poznaj lepiej bohaterkę TRL.
Przeczytaj nasz opis Lary

Jeżeli nie radzisz sobie z przechodzeniem gry, zobacz na początku naszą solucję oraz poradniki. Jeśli ta strona nie rozwiązuje twojego problemu, napisz do naszego helpline.
Copyright (c) www.traider.org.pl TOMB RAIDER PL