Gra Tomb Raider jest grą nie tylko polegająca na chodzeniu, skakaniu i strzelaniu do wszystkie co się rusza i nie tylko, w tej rozgrywce trzeba również myśleć i to czasami dość intensywnie. Pewnie każdemu kto grał w jakąkolwiek część Tomb Raider lub miał przynajmniej z nią styczność zdarzyło się powiedzieć, "...o nie, z tego miejsca już nic nie da się zrobić, chyba kończę i zaczynam od początku...". Otóż moi drodzy, nigdy w owej grze nie ma takiego momentu, zawsze i wszędzie jest wyjścia z każdej sytuacji i opresji. Poniższe punkty tego poradnika pomogą wam uniknąć takich problemów, bowiem nie zawsze trzeba sięgać po solucję by przejść dany etap :) Czasami wystarczy znajomość pewnych drobnych, ale za to jak ważnych i przydatnych szczegółów. Oprócz tego opiszemy tu jak grać w Tomb Raidera, gdzie szukać amunicji i broni oraz pokażemy z jakiego stylu walki najlepiej korzystać. Lara w każdej części Tomb Raidera posiada paletę zdolności i mniej lub bardziej rozbudowany ekwipunek . Więc czytając ten tekst zdarzy się że na końcu danego punktu będzie napisana część gry do której odnosi się owy punkt. Poradnik ten również ułożony jest w kolejności od najogólniejszych do najbardziej szczegółowych rzeczy, więc czym dalej będziesz się posuwał tym więcej drobnostek będzie omawianych. Na samym końcu zajmiemy się bugami, czyli błędami nie przewidzianymi przez programistów w grze. Zaprezentuję dokładny ich opis oraz jak i gdzie je wykorzystać. Zatem do dzieła. 1. Lara przemierza w swej wędrówce różnego rodzaju lokalizacje, bardziej lub mniej zawiłe. Jednak w każdej prawie znajdują się dźwignie, przyciski oraz przesuwane bloki. Zatem w sytuacji bez wyjścia najpierw porozglądaj się czy oby nie przeoczyłeś jakiejś dźwigni lub klucza do jakichś drzwi. Odrobina wędrówki i dokładnego rozglądania się może doprowadzić do przejścia przez dany level lub miejsce. 2. Czasami zdarza się też że dany klucz lub potrzeby przedmiot ukryty jest pod przesuwanym blokiem, który prawdopodobnie nie różni się zbytnio wyglądem od otoczenia, w takim razie dobrze się przyglądaj i czasami próbuj na różnych rzeczach coś z nimi zrobić, np.: przesunąć, a i zdarzy się że trafisz na właściwy przedmiot. 3. Drabiny są kolejnym elementem gry. Czasami znajdują się na słupach, domach czy konstrukcjach. Za zwyczaj są szczególnie widoczne, choć w niektórych momentach autorzy gry są na tyle dowcipni że drabiny odróżniają się jedynie jakimiś szczegółami, np.: inny odcień lub poziome kreski o lekko innym kolorze. 4. Pod względem struktury lokalizacje dzielą się na lądowe, morskie, lądowo-morskie lub ruchome (jedynie tr 4). Tak więc dźwigni i kluczy będziemy również i szukać pod wodą jak i na lądzie. Lokalizacje lądowe to jak sama nazwa wskazuje tylko ziemia i nic więcej. Morskie to przeważnie 60 % planszy to woda, a morsko-lądowe to mieszanka. Natomiast ruchome (tr 4) są to levele które cały czas się poruszają, czyli nie są to motory czy motorówki, ale plansza cały czas jest w ruchu, dając tu przykład jest to jadący pociąg w Tomb Raider 4 po którym chodzimy i walczymy z samurajami. 5. Jednak że w każdej dotąd części Tomb Raidera nie było by momentu w którym nic nie widać. W takim przypadku przydają się flary. I tu jest z nimi dość różnie. A więc, w Tomb Raider 1 wcale ich nie ma, zatem trzeba będzie błądzić po omacku. W Tomb Raider 2 są już flary jednak nie ma ich za nadto, więc ich oszczędzanie będzie całkiem na miejscu. W trzeciej części nie widać zbytniej różnicy względem poprzedników. Za to w czwartej odsłonie jest ich aż za dużo. Co nie oznacza że możemy świecić gdzie popadnie, ale jednak grając zdarzyło mi się że uzbierałem i to nie oszczędzając a idąc całkiem normalnie, aż 140 flar ! 6. Przejdźmy teraz do spraw życia Lary podczas podróży. Cóż apteczek na planszach nie jest ani za mało ani za dużo, no może poza niektórymi momentami w Tomb Raider 2. Jednak oszczędzanie apteczek może się dla nas okazać wielce pomocne w najbardziej niespodziewanym miejscu w czasie wędrówki. 7. Skoro zajmujemy się już ekwipunkiem, to skończmy to. No więc amunicja zwykle nie jest tak dobrze poukrywana, nie oznacza to jednak że będzie leżeć na drodze którą na pewno przejdziemy. Niekiedy spotkamy ją w kątach dużych pomieszczeń, na skałach lub we wnękach. Natomiast broń przeważnie jest troszkę lepiej skryta, np.: w ciemnych korytarzach gdzie konieczne jest zapalanie flary. Jeżeli chodzi o użytkowanie amunicji i broni to należy ją raczej oszczędzać. Jeżeli staniemy oko w oko z przeciwnikiem to jeżeli nie posiada on broni strzelającej tylko broń białą to można zawsze spróbować zabić go z pistoletów. 8. Amunicję, bronie i apteczki są przeważnie poukrywane w mało istotnych miejscach. Np.: w wielkiej hali jeżą sobie spokojnie w którymś z kątów lub na kamiennym bloku. 9. Natomiast co ze stylem walki. Tak więc, strzelając używamy całego wachlarza umiejętności naszej bohaterki. Czyli: skaczemy, robimy salta do tyłu, wskakujemy na skały i stosujemy specjalny manewr tzn. roll. Pewnie każdy teraz zapyta co to jest. Ten charakterystyczny tryb męczenia przeciwnika jest niesamowicie skuteczny i pozwala jednocześnie zachować dużo mocy dla Lary. Teraz w końcu wytłumaczę o co w tym chodzi. Widzimy przeciwnika, biegniemy w jego stronę cały czas strzelając. Gdy będziemy już bardzo blisko niego robimy skok do przodu z przewrotem w przeciwną stronę (ALT + KIERUNEK + END) i znowu biegnie w natręta, następnie znowu skok z obrotem i tak w koło. Gdy robimy przeskok z obrotem i strzelamy, przeciwnik w tym czasie się obraca i do nas nie strzela. Teraz każdy chyba rozumie dlaczego ten styl jest taki dobry. 10. Teraz zajmiemy się stylem pokonywanie kolejnych leveli. Tu chyba nie ma za bardzo co tłumaczyć. Chodząc po świcie gry Tomb Raider musimy być bardzo ostrożni. Mianowicie wszędzie czają się pułapki i różnego rodzaju niebezpieczeństwa. 11. Dość nurtującą mnie rzeczą u Lary jest jej skok. Panna Croft skacze jak mistrz świata, więc niemal że nie ma dla niej przepaści nie do pokonania. Jednak niektóre z nich są tak zaprojektowane że trzeba z Lary wycisnąć maksymalnie długi skok. Aby tego dokonać nie wystarczy się jedynie rozpędzić i wykonać skok, tu trzeba precyzji i rozwagi. A więc od początku. Gdy mamy przed sobą przepaść i stoimy na jakiejś platformie z której będziemy wykonywać skok, najpierw musimy ustawić Larę w jeden z czterech kierunków levelu. Tak więc, stajemy na krawędzi z której będziemy skakać, obracamy się i robimy krok do tyłu trzymając CTRL. Dzięki temu nasza postać zawiśnie na krawędzi skoku. Wspinamy się z powrotem. Naciskamy END. Podchodzimy do krawędzi KIERUNEK + SHIFT. Teraz dwa razy naciskamy kursor do tyłu. I biegniemy do przodu w ostatniej chwili robiąc skok (ALT). Dzięki takiemu manewrowi uzyskamy najdalszy skok. A dlaczego ? Otóż spuszczając się z krawędzi ustawiamy Larę idealnie w jeden z czterech kierunków. Dwa kroki do tyłu odpowiadają trzem do przodu. Zatem cofając się dwa razy do tyłu i biegnąc do przodu trzeci krok przypada na krawędź dając najdalszy skok. Ufff, w końcu przebrnęliśmy przez technikę skakania idealnego :) 12. Huśtanie się na linach to dość ciekawa sprawa. Czasami gdy widzimy już takową to skacząc na nią niekiedy naprawdę trudno się złapać. Choć to akurat nie jest dużym problemem. Dużo więcej kłopotu sprawia zeskoczenie z jednej liny i wskoczenie na drugą. W takim wypadku najlepiej jest rozhuśtać się (klawisz sprintu, czyli "/") a gdy będziemy wystarczająco blisko liny lub rury docelowej naciskamy ALT. 13. Następną rzeczą są wazy (tr 4). Dobrze jest je rozbijać, najlepiej z pistoletów, ponieważ znajdziemy w nich na pewno dużo ciekawego i przydatnego ekwipunku w postaci naboi czy apteczek. Zasadniczo wazy te można podzielić na dwa rodzaje, te które można robić stojąc i te do których roztrzaskania należy przykucnąć. I właśnie w tych jest najczęściej dużo dobrego, bo mało komu chce się kucać i rozwalać te wazy a jest ich w grze dość dużo. 14. Całkiem inną rzecz stanową tak zwane sekrety w grze. W Tomb Raider 2 występowały one w postaci smoczków, w Tomb Raider 3 jako naboje lub przejście przez dany punkt. Za to w Tomb Raider 4 wcale ich nie widać ale za to słychać gdy przejdziemy przez dane miejsce, co spowoduje zaliczenie tajemnicy. Są one zwykle niesamowicie dobrze ukryte i trzeba nieźle się nachodzić aby takowy znaleźć. W Tomb Raider 2 zebranie dwóch pierwszych smoczków sprawiało że przy znalezieniu trzeciego dostawaliśmy naprawdę dużo ekwipunku. W Tomb Raider 3 znajdowanie sekretów robiło się już męczące, bo było ich na jednym etapie nieraz ze 6 co powodowało, że osoba która chciała je wszystkie znaleźć traciła przyjemność z samej gry. 15. Przejdźmy teraz do sprawy bugów, czyli błędów w całej serii gier Tomb Raider. Zasadniczo są to małe drobiazgi nie warte opisu, oprócz paru wyjątków, którymi się tu zajmiemy. Zaczynając od początku. Wróćmy się teraz do Tomb Raider 2 na trasę treningową. Gdy przebędziemy tor przeszkód to na jego końcu znajduje się ostatnia, dość wysoka przeszkoda. Wdrapujemy się na nią. Ten bug pozwala dostać się Larze wyżej niż umie ona doskoczyć. Tak więc ustawiamy się w prawym, górnym roku pola na którym stoimy pod kątem 45 stopni do boku pola. Czyli mówiąc prościej linia symetrii Lary musi się przeciąć z środkiem pola na którym stoimy. Gdy jesteś my odpowiednio ustawieni, naciskamy i trzymamy klawisz skoku (ALT). Gdy Lara zacznie już spadać naciskamy i również trzymamy cały czas klawisz patrzenia (INS). W ten sposób Nasza postać skaczemy i mamy włączony tryb patrzenia. Po jakichś dwóch do czterech skokach, Lara znajdzie się na polu będącym wyżej od tego z którego wykonywaliśmy skok. Teraz możemy zeskoczyć na mur i np.: wyjść za teren ćwiczeń, jednak powrót będzie niestety nie możliwy :( Jeżeli chcemy zakończyć po prostu wychodzimy z gry. Ten manewr można zastosować również na innych etapach o ile znajdziemy odpowiednie pole do wykonania skoku. Np.: w pierwszym etapie Wenecji można dostać się na dachy wszystkich gmachów, w sumie dość fajnie się z tego położenia zwiedza teren :) Przejdźmy teraz do aktualniejszych spraw, a konkretnie do dema Tomb Raider : The Last Revelations. W wersji demonstracyjnej tej gry, w przeciwieństwie do wersji finalnej, jest niesamowita ilość błędów. Szczerze mówiąc, wątpię czy jakaś inna gra miała kiedyś aż tyle niedociągnięć. Zacznijmy od początku: a) Zamknięte drzwi - w dużej sali są zamknięte drzwi, pewnie każdy z was zastanawiał się jak to coś otworzyć, ku mojemu zdziwieniu są aż trzy metody ! Pierwsza to stanąć do drzwi tyłem i nacisnąć klawisz akcji, czyli CTRL. Druga metoda polega na wspięciu się na balkon, ten który znajduje się tuż po lewej stronie od drzwi. Gdy do niego podejdziemy i podskoczymy oraz uchwycimy się krawędzi i wejdziemy na górę Lara przeniknie przez poręcz a drzwi staną do nas otworem. No i trzecia metoda to polega na tym, że podczas gry w demo w pewnym miejscu należy zebrać kryształ który Lara wyciąga łomem, otóż, gdy takowy zbierzemy drzwi się otwierają :) W sumie nie wiem czy to jest warte zachodu bo za drzwiami nic nie ma ! b) Nieskończona amunicja do rewolweru - o tak, jest to możliwe, w tym celu wystarczy połączyć celownik laserowy z rewolwerem (funkcja COMBINE w menu) i gdy będziemy strzelać owym celownikiem (klawisz INS + CTRL) naboje nie będą nam ubywać ! c) Dodatkowy etap - che, che :) To jest to co tygryski lubią najbardziej, otóż w demie jest ukryty dodatkowy etap, który w prawdzie dużo się nie różni od oryginalnego ale zawsze warto popatrzeć :) Jak go odblokować, już mówię. Wchodzimy do katalogu z grą i do pod katalogu "data". Jest tam plik o nazwie "Libdem.tr4", ten właśnie pliczek jest odpowiedzialny za etap oryginalny. Nie jest nam na razie potrzebny więc zmieniamy jego nazwę na "Libdem2.tr4". Teraz robimy kopie pliku "Title.tr4", również w katalogu "data" i nazywamy go "Libdem.tr4". Mamy teraz pliki "Libdem.tr4", "Libdem2.tr4" oraz "Title.tr4". Z takim stanem rzeczy uruchamiamy grę. I co widzimy ? Po pierwsze startujemy z innego miejsca i mamy dostęp do innych pomieszczeń. I tu kolejny bug, tego dodatkowego etapu nie da się zakończyć :) Dlaczego, dowiecie się sami gdy tego spróbujecie. d) Przenikalność - tu raczej podam mój osobisty przypadek związany w dużymi drzwiami. Otóż w wersji dema 1.0, przemierzałem sobie spokojnie level i dla żartów gdy byłem u progu drzwi skoczyłem na nie. Ku mojemu zdziwieniu Lara PRZENIKŁA przez nie i dostała się do środka. Niby fajnie ? Ale jak się wydostać z powrotem ? Tu już przenikanie nie działało. Drugi raz tego manewru nie udało mi się powtórzyć, ale może wam się uda ! |